أخر الاخبار

رواية نفق الجحيم الجزء الثاني2 الفصل السابع والاربعون والثامن والاربعون بقلم ريناد يوسف

رواية نفق الجحيم 

الجزء الثاني2 الفصل السابع والاربعون والثامن والاربعون 

بقلم ريناد يوسف

ربيعه جواب ممدوح لابو دراع شافت ملامحه اتبدلت للحزن ومسحة ندم لاحت جوا عنيه فمسكت جواب ممدوح وشقته نصين قدام وشه وهي عتقوله:


قطب انت مش خاين عهد ولا خسيس ولا عميلت العيبه والغلط، انت غلطت فوعدك من لاول لأنك وعدت باللي ماليكش عليه سلطان، ومحدش يوعد بحاجه تخص غيره ويزعل لما مايوفيش بوعده.. الوعد ليه اصول والعهود ليها شروط وموازين وإنت عهدك باطل.


رد عليها قطب بوجع:

وعدته هتفضلي كيف بتي لحين بلوغك سن الرشد وعلى اختيارك انتي هتمشي الأمور.

ربيعه:

وعدته بحاجه لو نفذتها كنت هتعصى ربنا وانت مانع روحك عني ومانعني عنك ومفيش وعد يحرم حلال ويكون صحيح.


ودلوك من غير ماياخدك الفكر وعقلك يفضل يودي ويجيب، اني عايزاك تحط فبالك اني حتي لو كنت اتطلقت منك كفالله الشر مكنتش هتجوز ممدوح ولو هو اخر راجل في الدنيا.

اني نسل بيت المقاول ميلزمنيش ولا ارضى إني اكون سبب في إمتداده واجيب من بطني نسخ صغيره من كرار.. ومتقوليش ممدوح غيرهم عشان انت سيد العارفين إن العرق دساس ولازمن الدم عيحن لأصوله، والبيت ديه اصوله ظالمه وإنت خابر زين.


رد عليها قطب وهو سرحان:

والله الاصول ماكان فيه اطيب منها سوا جدي كارم سوا عمي توفيق سوا ستي عديله، دول بس عيال حوريه اللي طالعين نبته شيطاني بسبب ان حوريه اللى كانت ترويها من طبعها الشين.


خلص كلامه وهملها وطلع وهو عيفكر ياترى هيقول ايه لممدوح لما يعاود ويقف قدامه وهيكون ايه عذره وهو خابر اللي فقلب ممدوح من تلا ربيعه، كيف هيتحمل يسمع صوت كسرة قلبه وهي عتسمٍع فروحه من شدتها، كيف هيقدر يشوفه وهو عيموت قدامه من الصدمه والخذلان؟ قد ايه كان يتمنى إن صحيفته تفضل بيضه قدام ممدوح ومتتلبَخش، لكن للاسف ماعلى القلوب سلطان. 

وبعدها همس لروحه وهو عياخد نفس ويزفره.. سامحني ياممدوح القلب اناني بس يعشق، ومعيشوفش غير حاله وبس.

❈-❈-❈


أما صفوت فلما قرا جواب ولده، وقبلها كان سمع بخبر حبل ربيعه من ابو دراع فرح وشاف إن خلاص ممدوح راحت عليه اي فرصه مع اللي لساها من وجهة نظرهم بت حرام ومتليقش بيهم، وإن ربنا نجاه منها.

وميعرفش إن ربنا سبحانه وتعالى نجدها هي من عيله من كبيرها لصغيرها كانوا هيعاملوها على إنها بت زني لاخر عمرها، ويصير على عيالها من ممدوح نفس اللي صار عليها من قسوة ونبذ، وديه شي عمر ربيعه ماكانت هترضى بيه ولا هتسكت عليه.. وعشان إكده مستثنيه ممدوح من كل حساباتها من زمان، بس ياترى مين يفهم.

❈-❈-❈


وعدت الايام  وابو دراع تناسى موال ممدوح وتركه لحينه، وربيعه يوم عن يوم بطنها تكبر ويبان عليها الحمل وشكلها ابتدا يتغير وتبان اكبر،

 وكل ديه ابو دراع متابعه لحظه بلحظه وفرحان ببت روحه اللي كل مالها وتحلا وتطيب قدام عيونه كيف حبة الفاكهه اللي ميتشبعلاهاش من حلايه، 

وغير إكده حلمه اللي فبطنها وعمال يكبر قدامه ويقرب ميعاد تحقيقه،، الحلم اللي من استحالته كان يستحى حتى يحلمه وهو وصل لسن الاربعين ومن وجهة نظره راحت عليه وولى أوان إنه يكون اب واللي كده عيجوزوا عيالهم، وهو واخد وحده من عيالهم كمان.


أما شام فكانت محاديه ربيعه ومدارياها كيف الميه فى الصينيه ومتابعاها فى الحركه والمشيه والقومه والقعده،

 وقطب كان يزيد عنها اضعاف فى المداريه لربيعه والخوف عليها، لدرجة إن ربيعه كانت حاسه إنهم مراقبين حتى رفت عنيها، وكل واحد منهم يجيب ويحط فخشمها مما تشتهى الانفس،

 وقطب معارفش هو وداخل عليها يجيبلها ايه ولا ايه؟ 


 وكل كام يوم جدها وستها يبعتولها زياره مع حكيم، فطير وعيش طازه وبرامات معموله بيد بشاير خالتها في الفرن الطين اللي عرفوا إن شام اتمنعت تقعد قدامها دلوك ولا تشم دخانها، وربيعه اكيد محدش هيخليها تعملها لا شام ولا ابو دراع وهي حبله،

 وحتى بسيمه كل كام يوم تعمل حاجه حلوة وتشيعها مع ولدها عزام يديها لابوا دراع وهو معاود بيته، والحق يتقال الكل كان مراعي ربيعه وفرحان بيها ومدللينها كيف ماتكون أول وأخر وحده حبلت وهتخلف.

❈-❈-❈


 فى ليله حلوه فى جنينة بيت المقاول

قطب مقعد ربيعه قدامه وضاممها عليه ويده على بطنها عيمسد عليها، وهي مغمضه عيونها ومستسلمه لإحساسها بالأمان والحنان والدفا الجميل،

 وفجأة حست بإنتفاضة جسم قطب، ففتحت عيونها قوام وبصتله وديقت حواجبها وهي واعياه مذهول ومبرق عيونه وفجاة ابتسم وقالها:

رعص ياربيعه.. ولدي رعص واني حسيت بالرعصه تحت يدي! حسيته وهو عيضروب فى بطنك والله! 


اتبسمت ربيعه ومسكت يده ورجعتها على بطنها تاني لكن في مكان مختلف اتنقلت فيه حركة العيل وقالتله:

من إمبارح عشيه  ياقطب وهو عيرعص ويرفص إكده.

قطب:

وليه مقولتليش من عشيه وخليتيني احس بأول حركه ليه واكلمه واحسسه اني فرحان بيه؟

ربيعه:

اهو قدامك وكلمه والعمر كله معاك تحسسه بفرحتك بيه.

خلصت كلامها وغمضت عيونها واتبسمت وهي سامعه ابو دراع عيحدت ولده اللي فبطنها بحنيه ومحبه وفرحه كيف مايكون قدامه، 

وكالعاده عتستعجب على جبل القوة اللي عيتحول لجبل حنيه وهو معاها، وعيتحول لكتلة موده ورحمه عمرها ماشافتها حدا حد، 

ومكانش ياجي فى دماغها تشبيه ليه ولحالته غير (بالغول وزريزفه) 

 الوحيده اللي سكنت قلب الغول وبيته وأمنت شره وجبروته وبطشه بمجرد انه حبها، وحولته من غول جبار لمخلوق فى منتهى اللطف، وداي قصه كانت ستها عديله تحكيهالها وهي صغيره، وفى الاخر تقولها إن المحبه عتغير النفوس وعتخلى الطباع تتبدل، وعتفضخ اللي في القلب ومحدش مطلع عليه غير رب العالمين.


وبعد ماخلص قطب مناجاته لولده وكلامه معاه خد ربيعه وهو محاوطها بأديه عالبيت، ودخل بيها وقعدها، وراح يعملها كباية اللبن اللي لازمن تشربها كل يوم قبل ماتنام سوا ليها نفس او مليهاش، وبعدها ياخدها فحضنه وتحفهم الراحه وعيونهم تروح في النوم قريره بقربهم من بعض ومحبتهم اللي ماليهاش مثيل.

❈-❈-❈


أما كرار فبقى حاسس انه خلاص صفى وحيد خالص عالدنيا، وكان يهروب من إحساسه بالوحده كل يوم بشرب البوظه لحد مايتكفى على بوزه، واتعرف على غازيه ورافقها، 

وابتدا بالحرام يدور على متعته اللي ملاقيهاش مع شوقيه ولا طايلها من شام، وكانت النتيجه إنها ابتدت تسحب فلوسه وتحويشة عمره وحده وحده، 

وهو يدي كل ماياخد منها شي، لغاية ماابتدا التل يختل من كتر الاخد منه،

والقرشينات كل مادا في النقصان مش في الزياده. وشويه بشويه خلصوا وايراد المعدات مبقاش مغطي، فابتدا يبيع في الارض اللي معاه بالقيراط كيف مااشتراها بالقيراط.. واللي كان يعمله في شهور ويشتري بيه دلوك عيصرفه فيومين تلاته.

❈-❈-❈


اما شوقيه فبعد الوكت ديه كله واخوها شاكر لا عاطيها شي ولا مشاورلها من بعيد بمكسب ولو قليل تفرح بيه! 

فابتدا الفار يلعب في عبها، وراحت على بيت ابوها وكلمته من التلافون بتاع الدوار، ولما سألته عن فلوسها وارباحها قالها اللي خلاها تصرخ من قعف راسها، وترمح فبيت ابوها كيف المجزوبه اللي توها ضيعت عقلها:


شوقيه: 

امال ياواد ابوي لا مشيعلي مع العيال قرشين ولا قايلي فلوسك زادوا كد إكده ولا عيملت فيهم كذا ولا سويت بيهم كذا، ايه ناسيني ولا ايه؟

شاكر سكت شويه واتنهد تنهيده طويله ورد عليها وقالها:

والله يابت ابوي عايز اقولك من زمان بس خايف عليكي كنت احسن تجرالك حاجه من الفجعه اللي هتتفجعيها.

رجف بدن شوقيه وسألته بخوف:

خير ياخوي خايف عليا من إيه وفاجعة ايه كفالله الشر؟

شاكر:

فلوسك كلها وفلوسي اني كمان ياشوقيه غرقوا في البحر في حموله حطيت فيها اللي ورايا واللي قدامي وكنت مسفرها لبلاد بره، وكنت مستنظر منها خير مليهش اول من اخر ليا وليكي.. بس الحظ والنصيب.. الله يعوض عليا وعليكي يختي عاد. 


وقعت السماعه من يد شوقيه ومن غير وعي ابتدت تشيل وتحط فروحها وحسها علي بالصراخ وعليه اتلموا كل سكان بيت العمده، وامها تسألها مالها وهي مفيش حيلتها غير الصراخ والبعبله في الارض على شقى عمرها اللي بلعه البحر، وفلوس عيالها وسندتهم فى الدنيا، ووصلت لحافة الموت من القهر، 

بس عشان الموت راحه للى زيها ربها ماأردلهاش بالراحه.


حزنت عليها امها وحزنت معاها واتقهرت كمان، وكل اللي في البيت من اول الخدامين وحريم الغفره لحريم اخواتها صعب عليهم حالها وحال شاكر اللي تلاقيه عايش نفس القهره دلوك عشان الخساره.

الا ابوها العمده اللي كان راسي عالفوله وكيالها، وفرحان لولده اللي خد خير المقاول كله لنفسه، واللي حدا ولده كأنه فعبه.


ورجعت شوقيه يومها على بيت المقاول وهي حاسه إنها  مضروبه الف سكين فى قلبها وروحها، وعتسأل حالها ياترى هي ليه جرالها إكده وليه خسرت الجلد والسقط؟ 

وعقلها ابدا مااهتداش ولا افتكر إن ديه عيجرالها لأن اصل الفلوس داي مسروقه ومكسبها جه بالنصب والحيله، وإن اللي عياجي من حرام عتاجي ريح إمفاجئه ياتاخده هو ياتاخد الاغلى منيه، وداي فوايد الحرام والربى بتاعه.


وبعدها شاكر شيعلها عيالها عشان معادش ليهم شغل معاه ولا عاد يعوزلهم فى شي، وبس عاودوا العيال البلد حسوا بإنهم فى مطرح غريب عنهم، 

لابقوا قادرين يقعدوا فيه ولا طايقين عيشة البلد، وكرار اللي فرح بيهم وبرجوعهم ليه فرحته ماتمتش وخدها الغراب وطار؛ لما لقى شوقيه بايعه كل المعدات اللي حداه بطلب من عيالها من وراه بوساطة ابوها ومدياهم فلوسها عشان يسافروا يفتحولهم مشروع ويعيشوا فبلاد بحري زي مااعتادوا، وحس كرار النوبادي وهما حاملين روحهم والفلوس ورايحين انها الروحه اللي بلا رجعه.


وقعد هو وشوقيه بعد ماخسروا كل حاجه لا وراهم ولا قدامهم ولا حيلتهم غير البيت اللي ساكنين فيه، واللي هو كمان بإسم شوقيه ومليهش فيه شبر. 


واخيراً ذل اللي كان عزيز قومه، وابتدا يمد يده لأخواته ياخد منهم الحسنه، وكان من دواعي سرور عزت إنه يشغله حداه اجير ويركبه عالمعده اللي اشتراها بالقسط مؤخراً، ويفضل يزعق فيه قدام الناس ويتنشك عليه كيف ماكان يعمل معاه بالظبط، وحس اخيراً ان الباغي دارت عليه الدواير.


واما شوقيه بدأت تلجأ لبيت ابوها وتقيم حداهم إقامه كامله وكل وشرب وبيات، وهجرت بيت المقاول اللي دخلته بسلطه كيف الملكه المتوجه، وطلعت منه ذليله بعد ماخسرت مملكتها وكل ماهو تحت حكمها.

❈-❈-❈


وابتدت تعدي الايام على هذا المنوال، كرار بالنهار يشقى وبالليل يروح يصرف شقاه عالغازيه والبوظه، ويعاود يلاقي ابو دراع حاططله لقمه على الدكه فى المندره ومغطيهاله ياكلها وينام، أو من السطله مياكلش ويتكفى على بوزه.


ويوم جديد يهل ويباعد يوم على دا الحال، لغاية ماجه اليوم اللي ابو دراع كان عامل حسابه.. يوم رجوع ممدوح من السفر.. اليوم اللي اتصل فيه ممدوح على كابينة البلد فبيت العمده وبلغ ابوه صفوت انه الصبح هيكون على ارض مصر، وقاله بلغ ربيعه وابو دراع وخلي الكل يستعد.


وفضل ابو دراع في اليوم ديه متوتر ومتدايق من اول ماصحى من النوم، ومع انه مقالش كلمه تبين ديقته وكان مبتسم فوش. ربيعه كيف عادته، الا انها مكانتش محتاجهاه يقولها بلسانه.، كانت كفايه تبص فى عيونه وتحس بإختلاف إبتسامته، وحتى بصة عيونه الحزينه.


ومهما حاولت تطلعه من حالته داي الا انها فشلت، وفضل يجلد في ذاته بكرباج الشفقه على ممدوح لما مَزَّع روحه وخلاها تئن من الوجع.


ولغاية لحظة دخول ممدوح من البوابه وشافه ابو دراع اللي كان قاعد عالمصطبه في إنتظاره ووقفله، وممدوح جه عليه طاير وخده بالباط بكل الشوق اللي جواه، واستغرب من جمود ابو دراع وملاقاته البارده ليه، وبعد عنه وابتدت عيونه تجوب فى الجنينه وهو عيدور على ضالته اللي جاى وكله حنين لكل حاجه فيها. 


وأبو دراع بس شاف عنيه عيدوروا عليها حس النار شبت بين ضلوعه وانفاسه عليت، وزادت النار لهب وهو سامعه عيسأل عليها:

فينها ياعم.. هي معارفاش اني جاي النهارده؟ طيب هي خجلانه مني يعني ومتداريه ولا ايه.. نادم عليها خليني اسلم عليها مشتاقلها.

خلص كلامه ومنتظرش ابو دراع ينادم وهو اللي ابتدا يعيط عليها بعلوا حسه وهو باصص لبيت ابو دراع:


ربيعه.. ربيعة القلب وينك.. جيتك يابت العم اهه كيف ماوعدتك.. جيتك عشان اوفيلك بعهدي واخدك من بيت المقاول واطلعك منيه ونعيشوا سوا احلا عيشه وسعادة حلمت بيها فكل ثانيه واني بعيد عنك. 


وهو يحكي وابو دراع يغلي وفي الاخر مقدرش يمسك نفسه وهو سامع واحد عيتغزل في مرته قدام عيونه، فصرخ عليه بعلوا حسه وهو عيمسك دراعه يمنعه من التقدم ناحية بيته:

بسسس ياممدوح بزياداك اسكت عاااد. 


سكت ممدوح ووقف وبص لابو دراع بإستغراب وهو معارفش ايه سبب عصبيته داي، وفتح خشمه عشان يسأله ماله؟! 

لكن قبل ماينطوق بكلمه كان باب بيت ابو دراع عيتفتح وطلت منيه اللي بمجرد ماممدوح شاف ملامحها قلبه كان هينفجر بين ضلوعه من الفرحه والشوق، وابتسم إبتسامه واسعه وعيونه اتملت بالحنين. 


ولكن إبتسامته وحنينه ولهفته وكل حواسه اتوقفت اول ماربيعه طلعت بالكامل من باب البيت، 

وعيونه بدأت تسرح وتمرح فيها وتجيبها من راسها تفقُد لتحت، واتوقفوا فمحاجرهم وبرق ممدوح بصدمه وهو واعى بطن ربيعه اللي زاحت من عليها الطرحه بحركه مقصودة وحطت يدها عليها كأنها عتقوله بص وشوف زين.

 وأبو دراع همل يده وهو واعيه اتسمر موطرحه والصدمه شلت حركته.. وعم السكوت دقايق قطعتها ربيعه وهي عتتقدم عليه بخطوات ثابته وراس مرفوعه وتقف قدامه وتمدله يدها وهي عتقوله:

كيفك ياولد العم حمدالله على سلامتك نورت بلدك وبيتك. 

خلصت كلامها وعينها على ممدوح اللي عينه محادتش عن بطنها ولا رف رفه حتي، وعشان تصرف انتباهه عن بطنها بعد مااتوكدت انه شافها زين سحبت شالها وجابته عليها، 

وكملت كلامها وهي واعيه عيونه عيترفعوا ويبصولها وجواهم دمعه محبوسه ومحتاره تنزل ولا تستني، 

ولكن بعد ثانيه وحده اتحسمت الحيره والدمعه فطت من عيونه هاربه ووراها سيل من الدموع نزل.. ومن غير كلام بص لابوا دراع اللي نكس عيونه للأرض بخجل، وقاله بحس مخنوق:


كيف طاوعتك نفسك واتدنت عليها وإنت سيد الخابرين إنها تخصني وانها فنفسى من يوم ماربنا خلقها عالدنيا؟ كيف تاخد حاجه مش بتاعتك وتنقض العهد وتخون الامانه كيف؟ 

كيف ياحاميها، داني ماشي ومهملها فحماك تكون انت حراميها وتسرقها مني؟ كيف طاوعك قلبك ياابو دراع تاخدها وإنت خابر إنها ملك غيرك كيف.. بس قولي كييييييف؟ 


قال آخر كلمه بعلوا حسه بنبره وصلت عنان السما وطلعت بكل قهر الكون، وخر على ركبه وركع عالارض وهو حاسس ان رجليه اصبحت كيف الخيوط ممتحملاش وزن جسمه، وإن براح الدنيا كله داق بيه وحاجه طبقت على نفسه خلته مش عارف يتنفس، وبص للفراغ وهو واعي احلامه اللي بقاله حوالي سنين وسنين عينسجها حلم ورا التاني اتفكت خيوطه وطارت فى الهوا وبعدت وهي واخده روحه معاها وسنين عمره كلها. 


فردت عليه ربيعه بكل ثبات وقالتله:


إنت اللي عيملت إكده فروحك ياممدوح محدش عيمل فيك حاجه.. انت اللي بنيت جواك اوهام من غير اساس وخدت وعطيت وعود مش من حقك. 

سألتني قبل سابق وقلتلك له، يوبقى على اي اساس تصمم انك تاخدني وتاخد وعد من غيرى بيا، ولاصوح اني مستغربه ليه ما هي الغصبانيه عتجري فدمكم. 


 انت حبيتني ماشي، بس اني عمري ماحبيتك، ولا كنت هحبك مهما طال الزمن، ولا كنت هبقالك مره واصللل. 

وحتي لو مش ابو دراع وكنت اتطلقت منيه برضك مكنتش هاخدك.. اني ياممدوح لا يمكن دمي يتخلط بدمكم ولا اقبل عيالي ياجوا من نسلكم، 

والحمد لله اني طلعت بت وطلعت ماعون يشيل دم غيره، عشان لو كنت طلعت راجل مكنتش هتجوز طول عمري واجيب عيال يشيلوا إسمكم ويطلعوا كيف عيال عمامهم في الجبن والخوف وقلة النخوه والظلم.

اني فرحانه عشان طلعت بت بدرجه متتصوروهاش. 

آني ربنا نجاني من لعنتكم ياملاعين. 


خلصت كلامها وبصت لصفوت وهي قاصداه بكل حرف قالته، وقاصده تعيد على مسامعه نفس الكلام اللي سمعهولها قبل سابق وهي النوبادي اللي فموقف القوة والرفض والانكار مش هو. 


رد عليها ممدوح وهو عيحاول يقوم:

إيوه صوح عندك حق.. انتي صوح فكل حاجه قولتيها ومعاكي عذرك فكل حاجه عميلتيها.. ولو كان حد لازمن يشيل ذنبي ويقع عليه اللوم كله فهو ابوي اللي وقف قدام قلبي ومنع عنيه السعادة وبعد منيه عمي كرار.. وفى الاخر خالص.

 قالها وبص لابوا دراع بغضب.. عمى  اللي نفسه اتدنت لبت من دور عياله، واللي مشيت واني خايف منيه وكدبت احساسي وخوفي وراهنت نفسي إنه اللي  مهيجراشي جرا بالملي.


 اني ممسامحكش ياابو دراع ولا هسامحك ولا هتتهنى بحاجه طالعه من عيني وقلبي.. ويكون فمعلومك ربيعه ليا مهما طال الزمن او قصر.

وبص لربيعه وقالها بتصميم.. والله والله.. ورب العرش العظيم ياربيعه لهخليكى على ذمتي وأعمل اللي مايتعمل عشان آخدك ولو باقي فى العمر يوم.. اهم حاجه إني اكون الاخير اللي هتكونى معاه فى الجنه، وحطيها حلقه فودنك ابوكي ابو دراع الخدام الكلاف بتاعنا العجوز مهيطولش كتير ولازمن ولابد هتقعدي بعده. 


خلص كلامه وردت عليه ربيعه بغيظ وقهر:

قطع لسانك بعد الشر عنه الشر بره وبعيد شالله اللي يكرهه، ربنا يديه الصحه وطولة العمر لغاية مايشيلكم على كتفه ويشيعكم على قبوركم واحد واحد يابيت المقاول.

روح ياممدوح على داركم وكن فيها  واوعاك تفكر وإنت معدي في الجنينه وشايفني انك ترفع عينك وتبصلي بيها.. اني مرت قطب، قطب اللي ضافره برقابيكم وجزمته تسواكم وسيدكم وتاج راسكم كلكم ياعرر الرجاله. 


قال وجاي يلوم ويعاتب ومتعشم.. طيب شوف وكت الزعل كيف الطبع الردى والمعايره والذله طلعت للي عاش طول عمره يعاملك كيف ولده.. يابوي قولنا الردايه فدمكم والعرق دساس محدش مصدق. 


خلصت كلامها وقالت لقطب بإبتسامه حنونه:

يلا ياغالي تعالى عشان تتغدى أمي جهزتلك وكل من اللي قلبك يحبه. 

وبعدها دخلت البيت وقفلت الباب في وش ممدوح بعنف خلت قلبه فز من الوجع كيف اللي اتقفلت فوشه ابواب الحياة. 

نفق الجحيم الجزء الثاني الفصل الثامن والاربعون 

❈-❈-❈


اتحرك ممدوح من موطرحه بصعوبه مع ابوه اللي مسك دراعه وابتدا يشد فيه من قدام بيت ابو دراع اللي اتسمر قدام بابه ومبقاش قادر على الحركه، كيف اللي روحه فارقت جسمه ومبقاش فاضل منيه غير جسم متحنط!

ومشى معاه ممدوح برجلين بايده من كتر الضعف وعيجر فيهم جر، وكل ديه قدام عيون ابو دراع اللي كان باصصله ومعارفش يشفق على حاله وكسرة قلبه اللي يصعبوا عالكافر، ولا يغل منه بسبب الكلام الماسخ اللي طلع منيه دلوك على مسامع الكل؟ 


وطبعاً كالعادة قلبه الطيب حسم الموضوع على إنه يصير شفقه، والتمسله كل اعذار الدنيا بس بسبب إنه مجرب إحساسه وقال لروحه إن ماعلى المجروح حرج. 


اما بالنسبه لربيعه ووقفتها قدام ممدوح كيف البسه تخربش عاللي منها خلاها عليت فنظر ابو دراع اكتر واكتر، 

وخلى محبته ليها زادت اضعاف، واتوكد إنه مغلطش ابداً يوم ماوافقها وتمم جوازه منها، ومحى من  دماغه اى ذرة ندم أو خوف من العهد المنقوض. 


ودخل بعدها لربيعة قلبه وخدها فحضنه بمحبه، وباس دماغها على دفاعها عنه فأول مره ليه فى عمره ميكونش فيها فموضع قوة ودفاع عن حد، وهو اللي يكون فموضع الضعف ومحتاج الدفاع.. واللي تدافع عنه العصفوره الصغيره داي! 


❈-❈-❈

اما شام فكانت قاعده فأوضتها هاربه من شوفة ممدوح وشوفة وجعه اللي متوكده إنه هيفوق الوصف،واللي لا عينها ولا قلبها هيتحمله، وهيفكرها بوجع الخساره ومر الفراق وحالها فبداية إحساسها بإنها خسرت كل شَي..وفي احتمال الحزن والوجع لا يكلف الله نفساً الا وسعها وشام اكتفت اوجاع. 


لكنها شافت بتها ربيعه وهي فحضن ابو دراع وكاننها بين دراعاته وشافت بطنها الشايله ولده والفرحه اللي فعيونهم وهان عليها زعل ممدوح وكسرته، وقالت في نفسها بتي ومن بعدها الطوفان. 


❈-❈-❈

أما حدا بسيمه

همام وهو داخل من الباب:

عاليه.. ياعالييه.. تعالي يابوي شوفي جبتلك ايه من البندر. 

جات عليا تجري عليه من جوه واترمت في حضنه الاول قبل ماتبعد وتبص للي جايبه وتسأله بفضول:

ايه ديه يابوي اللي جايبهولي؟ جبتلي حلاوه ريم! 

همام بإبتسامه:

جبتلك حلاوه ريم اكيد وهو اني اقدر برضه انسى فيوم وادخل البيت بلاها؟ 

بس اني اليوم جايبلك حاجه تانيه حلوه اكتر من الحلاوة الريم. 

خلص كلامه وفتح الكيس اللي فيده وطلع منيه مريلة مدرسه وشنطه واقلام وكراسات وشريطين حمر وحطهم كلهم جار بعض عالدكه وقال لعليا:

دكتوره عاليه ديه لبس المدرسه بتاعك اللي هتروحي بيه السنه الجديده وتتعلمي زين وتاخدي شهاده كبيره وترفعي بيها راسي وسط الخلايق.. هتطلعي داكتوره واني في الرايحه والجايه يقولولي ابو الداكتوره راح ابو الداكتوره جه. عايزك توبقي احسن وحده في البلد والبلاد اللي حواليها يابت قلبي. 


مسكت عليا الحاجات بفرحه وجريت بيهم على امها اللي كانت واقفه وسامعه وشايفه كل اللي عيعمله واللي عيقوله همام لبته، وكيف عايزها تكون احسن وحده في الدنيا وقلبها رقص من الفرحه، لأنها جات المرحله اللي همام هيثبت فعلا فيها محبته وتفضيله لبته، 

مرحلة العلام اللي ميوافقش عليها لبته الا اللي تفكيره مختلف عن تفكير اهل البلد العقيم، وميوصلهاش لطريق النجاح ويمسك يدها وهي ماشيه فيه غير كل ذي عقل فهيم حكيم. 


ميلت بسيمه على بتها وحبتها من خدودها بفرحه وباركتلها عالحاجه وابدت اعجابها بيهم، وبصت لهمام بشكر وتقدير وابتسمتله وهو ابتسملها في المقابل،


 وشاورلها عشان تاجي تقعد جاره، وهي بدون نقاش راحت وقعدت جاره، وهو بس عيملت إكده مسك يدها وقربها من خشمه وحبها مره بعد مره، وقلبها وحبها فباطنية يدها كذا مره كمان، ومن بعد يدها ميل على خدها طبع بوسه حانيه وكلها شوق، 

والغريبه إن بسيمه النوبادي اتقبلتها منيه وهي على نفس ابتسامتها ماأختفتش وحل موطرحها التكشير! 

وديه خلى همام كان طاير من الفرحه ومش مصدق روحه، واستغل المعجزه داي وخد من خدها بوسه ورا بوسه وهي مستسلماله تماماً - كجندى انهكته الحرب ورفع راية الاستسلام تعباً وإعترافاً بأنه لم تعد لديه قدرة على المقاومة اكثر، وعدوه قاتل ببسالة لسنوات يستحق عليهم الثناء.


وبدأت عليا سنه جديده كلها حماس بسبب تشجيع ابوها وامها ليها، وابوها كان  ياخدها بنفسه للمدرسه كل يوم فطريقه وهو رايح عالطاحونه ولما تطلع يهمل الطاحونه ويروح يجيبها ويروحها، وميتطمنش غير وهو مدخلها البيت بأيده ومسلمها لامها، 

وطول الوكت يفضل يوصي فيها إنها تبعد عن الولاد وتحافظ على نفسها، ويقولها عايزك تطلعي كيف إمك جريئه وقويه وعفيه ومفيش حد يقدرلك ولا تخافي من صنف مخلوق في الدنيا مهما كان.. كوني بسيمه تانيه ياعليا وصدقيني الدنيا كلها هتمشي طوع ايدك. 

❈-❈-❈


اما حدا شوقيه

بدأت تلملم حالها وكل المهم اللي ليها فبيت المقاول وعزمت امرها على انها تسافر حدا عيالها وتهمل كرار وبيته وتهمله البلد كلها، وتروح هي تتنعم باللي خدته منه، الباقي من خيره وعياله اللي بقوا ليها لوحدها، وتهمله هو غاطس في البوظه والغوازي اللي خلوه مليهش عازه ببصله، ولا عاد يفرق معاها ولا مع اي حد. 


وبالفعل صحى كرار فيوم ملقيهاش في البيت، ولما راح بيت ابوها العمده يسأل عنها قالوله انها سافرت مع اخوها شاكر لعيالها وهتقعد فبحري، وانه لو عايزهم يهمل البلد ويروحلهم. 

لكن كرار اتمسك باللي باقيله من آدميته واللي عيتمثل في ذكرياته فبيت المقاول، وكمان قعد ظناً منيه إنه بكده عيحافظ عاللي باقيله من كرامته اللي ملهاش وجود بالمره غير فخياله هو وبس، لما ميلحقش اللي باعوه واستغنوا عنه. 


وفضي بيت المقاول اخيراً من شوقيه، بس بعد ماخربته وقعدت سنين على تله تستمتع بالخراب، وبعد ماملت هملت الخراب فوق راس صحابه وهربت. 


❈-❈-❈

أما ربيعه فمن ساعة ماعاود ممدوح وطلعتها للجنينه خفت خاالص، او يعتبر انعدمت، وديه مراعاة لمشاعر قطب اللي مهما عمل حاله مش هامه الوضع، الا انها خابره إن من جواه غير إكده، وإن مفيش حد كبير عالغيره مهما كانت قوته وصبره وتقله، وخصوصي لو عيحب بالقدر اللي عتشوفه ربيعه فعيونه ليها، واللي عتحسه فكل كلمه ونظره وهمسه ولمسه ونفس من انفاسه. 


أما قطب فكان عاجبه الحد اللي حطته ربيعه مابينها وبين ممدوح، والساتر اللي خدته من عنيه، واحترامها ليه ولأسمه خلاها حداه جوهره فريده من نوعها ملهاش زي ربنا خلقها ليه هو وبس وكرمه بيها دوناً عن البشر. 


واما ممدوح فبرغم من إن شوفته لربيعه بقت نادره، الا إن الدقيقه اللي كان عيلمحها فيها كانت كفيله انها تروى روحه وقلبه، وبدال ماكان فيه مراقب واحد في البيت عيستنى الفرص لسرقة نظره فى الخفا من محبوبته بقوا اتنين، 

والتنين كيف مايكونوا صابتهم لعنة عشق اللي مش في اليد، واتبلوا بمحبة شام وبتها.. بس الفرق إن عزت عاش عمره يحب من بعيد لبعيد.. أما ممدوح فبعده كان ترقب ودراسه وتخطيط للوكت الافضل والطريقه المناسبه اللي هيقدر يرجع فيها حقه المسلوب، واللي مش هيسمح إنه يطول وهو فيد غيره. 


وبناء عليه همل الكويت خالص وقعد في البلد، وابتدا يعمر في بيت بعيد ويجهزه؛ عشان ينقل فيه مع ربيعه وهى علي ذمته بعد مايطلقها من ابو دراع او ياخدها منيه بأي طريقه تانيه، 

وقرر إنه هيسامحها على غلطها فحقه، وهيعرف كيف يثبتلها إن ابو دراع العجوز كان ضحكان عليها ورابطها جاره واستولى عليها بمنتهى الانانيه، وإن فيه فرق بين الراجل العجوز والشباب في الفكر والروح والقوة هيثبتهولها مع الايام.. وبمجرد ماتولد يرميله ولده، وديه كل اللي ليه حدا ربيعه وبعدها ربيعه من حق ممدوح وبس . 


كان يفكر تفكير اهوج كيف مايكون مغيب عن الإدراك، وناسي إن اللي عيخطط ياخد منيه حاجه ديه هو ابو دراع! 

والحاجه اللي عايز ياخدها هي روحه والنفس اللي طالع وداخل فصدره، والمفروض يقيس عليه العقاب كيف هيكون، لكن الواحد لما عيفقد التمييز بين الصح والغلط، الآمن والخطر، عيفكر نفس تفكير ممدوح. 


❈-❈-❈

أما فى بيت عبد الصمد


دهب عماله تشتغل بأيدها وعلي كد شوفها طواقى صوف ولكاليك وتخيط بنطلونات صغيره وهدوم وتطرزها لمولود ربيعه اللي جاي وحاسه إنها عتعمل إكده لشام اللي اتحرمت من فرحتها بيها وبمولوها الاول،

 وحاسه كمان إن الزمن رجع بيها تاني لوكت حبل شام في ربيعه، وإنها منتظراها النوبادي تولدها على اديها وتضمها لحظة الولادة الضمه اللي اتحرموا منها هما التنين. 


أما عبد الصمد فكان باله دايماً مع شام اللي عامله كيف اللي فدنيا غير الدنيا، او دخلت معتقل واتحكم عليها بالنفي فيه لاخر العمر،

 وكد ايه الندم كان عياكل فروحه وهو عيسأل نفسه الف مره..كان يجرا ايه لو كنت خدتهم وهجيت؟ كان يجرا ايه لو طلقتها منيه فأول ايامها معاه وكت ماكان هو يسعالها، 

كان هيجرا ايه لو مكنتش خفت من الناس وكلامها وقولها، طيب اهي شافت العذاب وشفناه اني واخواتها وامها، مين فزعلنا من الناس اللي عملتلهم حساب ولا مين حس بينا وباللي فينا؟ 

ملعون ابو الخوف وملعونه العادات، وملعون الظلم اللي دمر بنية قلبه ودمره هو قبل منها، وملعون ابو الناس اللي يتعملها حساب ونضحوا بالغالي ونبيعوه رخيص عشان نقطع لسانهم 


وعشان عبصمد خابر إن الندم فات اوانه ومعادش يقدم او يأخر كان ساكت، بس عيتمنى فكل لحظه انه يضم شامته لقلبه ويقدملها اللي باقي من عمره إعتذار، ويركع تحت رجليها طالب السماح على عمرها وشبابها وفرحتها اللي ضاعوا بسبب جبنه وخوفه.

 


أما السيد فكان اكتر واحد من بين الجميع حياته مستقره وشاف مع بشاير الفرح اشكال والوان، ولقى عيله ليه تانيه تحبه كد عيلته واكتر، ولقى أب وأم كيف مايكونوا اتصنعوا في الجنه، أما بشاير ومحبته ليها وفرحته بيها فحدث ولا حرج،ودا كان جزاء التوبه النصوحه والإصلاح من رب العالمين. 

❈-❈-❈


أما فبيت نعيم

عدويه ابتدا ينال منها تعب الختام، وهي كانت عارفه وحاسه، فبمجرد مارقدت في السرير بقت تبص حواليها عشان تشوف مين اللي هيشيلها ومين اللي هينفر منها، 


وبناء عليه تعطيله الأمانه اللي معاها. 

لكن للأسف من بنات حوريه اللي هما حريم ولادها ملقتش لا فنعمه ولا فكريه وحده تستاهل، بالعكس دول يستحقوا الرجم عالمعامله اللي من ساعة مارقدت عيعاملوهالها، 

ولو عالمراعيه بناتها التنين ورده وبدور هما اللي كانوا يتناوبوا عليها، لكنها قررت إن الأمانه تروح لبدور، وديه عشان تخفف من عليها ظلم الدنيا وتفرحها وهي واعياها من يوم مااتجوزت عزت في هم وغم وقهر وعمرها مااتنصفت يوم. 


فجابتها فيوم جارها وفتحتلها شكمجية الدهب، وطلعت منها حتتين تلاته ركنتهم على جنب لورده، والباقي كله عطته لبدور اللي غميت كذا مره من الفرحه وهي حاضنه الصندوق.. وكل ماتفوق تبص للصندوق اللي فيدها واللي فيه وتضحك وتغمى تاني، 

لغاية ماامها دسته منها تحت الفرشه وخلتها فاقت زين واستوعبت لولا ماادتهولها، وهي خطفته وجريت بيه على بيتها قوام، 

وعدويه ضربت كف بكف لانها اتوكدت انها واخداه ورايحه تديه لعزت اللي عايزه تديه عمرها بس يرضى عليها، ومعارفاش إن رضا النفس نابع من رضا العين. 

❈-❈-❈


بدأت الايام تعدى والشهور تفوت وربيعه كل مادا وبطنها تعلا وتتألم بسبب شدة بطن البكارى، وقطب كل ماتتألم هي روحه تفزعلها ويتمني لو يقدر ياخد الوجع منها مكنش اتأخر لحظه، لكن عشان ماباليد حيله كان يكتفى بأنه ياخدها فحضنه ويصبرها، ويفضل طول الليل قاعد قبالها يحكيلها فحكاوي اهل السلف واللي عيجرا في البلد بين الناس من مشاكل؛ عشان بس يسليها وينسيها وجعها هبابه،

لكن في الحقيقه هو عيكون موجوع اكتر منها وأنفاسه عتديق وتتخنق كل ماعيوعاها منداقه فنومتها وحركتها ويبص لرجليها اللي اتورموا ويحس انه متكتف ومابيده عليها حيله. 


وخوفه عليها خلى فرحته باللي فبطنها خفتت واتولد جواه هاجس إن لو ربيعه جرتلها حاجه وهي عتولد  هيكون مصيري ايه؟ وهيصير فيا اي؟ وهل هعرف اعيش بعدها فدنيا هي مش فيها؟

 والاجابه دايما تكون له.. وبعدها ياخدها فحضنه ويضمها لقلبه على كد غلاوتها، 

وهي فى قربه عتنسى كلشي حتى الاكل والشرب، 

وتكتفي بحضنه اللي عيهون عليها كل اللي هي فيه من وجع، واللي عتعد الثواني عشان تخلص منه وتولد اللي طال انتظارها ليه، والشوق لشوفته مرمر قلبها وكل ليله تناجيه بمحبتها وشوقها ليه وتدعي ربها تفوت الايام بسرعه وياجيها قوام. 


وطبعاً لما عليت شهورها مبقتش تطلع من البيت خالص لا تروح لخالتها ولا لبيت جدها، وقطب وأمها كانوا دايماً مريحينها، وهو اللي كان يروح يطمن الحبايب عليها ويجيبلها هي وشام الاخبار ويطمنهم عليهم. 


وزي ماقطب وربيعه وحتي شام كانوا يعدوا اليوم بالدقيقه والثانيه لولادة ربيعه،

 زيهم كان عبد الصمد ودهب وبشاير وبسيمه اللي كلهم مستنيين اعز الولد. 

❈-❈-❈


واخيراً ربيعه دخلت في شهرها التاسع، وخلاص مبقاش يفصلها هي وقطب عن شوفة عيلهم غير ايام، وكانوا على ربيعه اصعب ايام وبشهور الحبل كلهم من كتر ماكانت متوجعه. 

أما شام فكانت كل مايقرب ميعاد ولادة ربيعه تخاف وتترعب، تخاف عليها من الوجع وتفكر كيف بتها الصغيره داي راح تتحمل ألم المخاض وهو عيهلك الروح ويخلي الوحده تحس انها وصلت لحافة الموت! 

وكل اللي كان معاها الدعا لربيعه بساعه سهيله، وإن ربنا يخلص النفس من النفس بيسر وسهوله ويقومها بألف سلامه. 


وعدوا بالظبط ١٠ ايام فى الشهر التاسع وصحى قطب مفزوع على صوت أننه خفيفه من ربيعه، فاتعدل وقام ولع النور وبصلها لقاها قاعده وماسكه بطنها ومغمضه عيونها، جري عليها وقعد جارها وبخوف سألها:

وجعه خفيفه ولا وجع مخاض ياربيعه؟ 

فتحت عيونها اللي اتفزع قطب وهو عيشوف حمارهم ودبلانهم وردت عليه بحس يادوبك طالع:

معرفاش ياقطب بس الوجع اشد النوبادي ومش زي التقاطيع اللي كانت عتقولي عليها امي، ومن الصبح مستنياه يروح عشان اعرف انام مش راضي، عيروح هبابه ويعاود تاني قوام. 


هب ابو دراع واقف وطلع قوام راح على اوضة شام اللي كانت سهرانه كيف عادتها عتقوم الليل وحارسه ربيعه وقاعدالها طول الليل زنهاره من خوفها عليها، 


واللي بمجرد ماسمعت صوت فتح باب أوضة ابو دراع وحس خطاويه المتعجله عتقرب عليها قامت فاززه وراحت عالباب فتحته ومن غير مايتحدت بس شافت منظره وخوفه جريت قوام على اوضة ربيعه ودخلتها.. واول ماشافت حالة بتها وقربت منها ووعيت زوغان عنيها بصت لابو دراع وقالتله:

ربيعه ولاده الليله ياابو دراع، هم ياولدي هاتلها الدايه. 


وربيعه بس سمعت سيرة الدايه استرجعت اللي عيملته الدايه فى أمها زمان، وعشان زي ماأمها كان ليها عدوا هي كمان دلوك ليها عدوا، 

ومتوكده انه عيفكر بنفس التفكير.. فصرخت بعلوا حسها وقالتلهم:

له.. دايه له، وديني المِستشفي ياقطب اني مهولدش غير فالمستشفي على يد دكاتره. 


وقطب سمع كلامها وجرى قوام على بره وطلع يجيبلها عربيه، وشام قوام راحت اوضتها لبست ملسها وجابت الغيار اللي مجهزاه من اول ماربيعه دخلت فشهرها عشان يستقبلوا فيه العيل، ورجعت لربيعه خدتلها غيار هي كمان ولبستها ملسها، ومفيش ربع ساعه وكان معاودلهم ابو دراع بعربيه، وقوام شال ربيعه بين اديه وطلع بيها حطها فى العربيه ورجع خد الحاجه من شام.. ولما شاف شام رايحه معاه وقفها وقالها:

خليكي انتي ياام ربيعه عشان كرار ومشاكله وقلة عقله، اني هاخدها اولدها واجيبها. 

صرخت فيه شام وهي عتزيحه من قدامها:

والله لو فيها موتي وموت الدنيا كلها مااسيب بتي فى الوكت ديه واصل ولو على قطع رقبتي، وكرار نفسه لو قدامي وإعترض هامد يدي فصدره اطلع كبده وآكله ني. 

خلصت كلامها وطلعت قوام علي بتها وركبت جارها في العربيه.. 

وقفل ابو دراع بيته بعدها وراحوا عالمستشفي، وطول الطريق ربيعه تتوجع وحسها بالوجع كل مادا يعلا،

 وقطب وشام قلوبهم تعلا دقاتها من الخوف وبدنهم يترجف، وكل واحد فيهم عايز يضم ربيعه لحضنه هو، لكن ربيعه اللي اختارت في اللحظات داي تكون فحضن قطبها وماسكه فيه بكل قوتها وكل مايزيد وجعها تشدد فمسكتها ليه وهو يضمها، وشام تدعي وعيونها محكماش عليهم ولا شايفه منهم وهي عتبكي من خوفها على بتها، وحتي قطب كانت من وكت للتاني تبصله تلاقي عيونه عيلمعوا بالدمعه، لكنه كاتمها عشان راجل، وكمان من خوفه من السواق واللي هيقوله لو شاف ابو دراع عيدمع عشان مرته عتولد! 


وصلوا اخيراً المستشفي وكملوا اجرآت الدخول، وبعدها دخلوا بيها، وفلحظة ماخدوا ربيعه من قطب بالقوة لكشك الولاده وهي ماسكه فيده وتقوله متهملنيش، حس بإنه عاجز وإنهم خدوا روحه منه، وقعد على حيله لما مقدرش يوقف من شدة خوفه وقلقه. 


وهي نص ساعه بالظبط قعدتها ربيعه جوا وحس صراخها كان عيزلزل فقلب قطب زلزله، وحاسس برجفه عتسري فبدنه كله، وشام في النص ساعه داي روحها كانت هتطلع مع صراخ بتها،

 ولكن التنين سكن خوفهم اتبدد وقلقهم اتحول لإبتسامه وهما سامعين صرخات الصغير اللي حسه كان بمثابة روحهم اللي ردتلهم، وخصوصي قطب اللي بص لفوق وتمتم بكلمات شكر، وبعدها سجد فى الارض شكر لله، 

وإهنه دموعه اللي كان حابسهم من الصبح بالقوه غصب عنه اتحرروا ونزلوا، وقام من سجوده اللي طول، واتعدل على يد شام اللي طبطبت عليه بشفقه على حاله اللي عمرها ماشافت عليه حال راجل مرته عتولد وخايف عليها كل الخوف اللي شافته من ابو دراع ديه! 


وبعد ماقام قطب ومسح عيونه بطرف كمه، راح ووقف قدام كشك الولاده، وهي دقايق وكان الباب مفتوح وطالعاله الممرضه بفرحته الكبيره بين اديها، واللي حس ان قلبه من شدتها مش مصدق وهيوقف من كتر ماعيفرفط بين ضلوعه.. 


وبس مدتله الممرضه اديها وقالتله بفرحه:

مبروك ياحج، واد يتربى فعزك. 

وأبو دراع كتم انفاسه وهي عتحطله ولده بين اديه، وبص لقي حته منه فحضنه وضاممها لقلبه! 

فابتسم وبعدها ضحك بحسه العالي من فرحته بيه، واتأمل ملامحه شويه وباس جبينه وكبر فودانه، واداه لشام اللي كانت واقفه وماداله اديها من اول ماشاله عشان تاخد دورها هي كمان في الفرحه. 


وبس شام خدت حفيدها وقف هو قدام الاوضه مستنى حبيبة قلبه وسبب سعادته تطلع منها بخير وسلامه، ويفرحوا سوا بولدهم. 

واول مااتفتح الباب وطلعت منيه ربيعه على الترولي قرب منها ومسك يدها حبها وحب جبينها، وميل عليها همسلها بمحبه:


حمدالله على سلامتك ياروح قلبي ونور عيني، إمبارك ماجالك ياأم ولدي..هو قال إكده وهي اتبسمتله بتعب ومقدرتش ترد، وبعدها الممرضين اخدوها على أوضه وتبعها قطب وشام اللي كانت متاخده من فرحتها بحفيدها اللي جدد فعيونها الحياة وخلاها حاسه إن الدنيا فيها حاجات حلوه عتنسى كل العفش اللي الواحد عيشوفه فيها، 

ومن اكبر الحاجات الحلوه داي اللي شايلاه فباطها دلوك، واللي مش مصدقه انها بيه بقت جده وشايفه اعز الولد! 


قربت شام من ربيعه ومدتلها ولدها وهي عتقولها:

مدي يدك خدي عوضك وفرحتك ونصيبك الحلوا من الدنيا يابت عمري. 


حاولت ربيعه تتعدل وساعدها قطب وقعد وراها سندها وهي فردت اديها للى رجف عليه القلب من الفرحه ورقص بمجرد ماطلت في وشه، واتبسمت وهي واعياه عيفتح فخشمه ويودي ايده الصغيره عليه ويمص فيها بجوع، وشويه وبدأ يبكى وربيعه ابتسامتها اختفت، وبصت لامها بإستنجاد وشام بدأت توصيها كل الوصايا اللي وصتهالها ستها عديله يوم ولادتها، واولهم ان العيل لازمن يرضع لبن السرسوب فاول ساعتين من الولادهَ


وساعدت ربيعه فأنها ترضع ولدها، وبمجرد ماعيملت إكده، وشاف قطب ربيعه وهي شايله ولده وعتديه الحنان منظرها ديه كبرها فعنيه سنين، وخلاه اتبسم للمنظر بسعادة مابعدها سعاده وهو واعي قلبه شايل روحه والتنين فحضنه.. وميل على ربيعه حب خدها ولف اديه حواليها بمحبه وهمسلها بحنيه:


عحبك يامُنية الروح وغاية النفس، عحبك ياسر السعادة وكل الفرح، عحبك ياللي خليتي القلب الشايب رد شباب وعاودتيله دقاته.. عحبك ياام ادهم. 

ربيعه رفعت عيونها عليه وهمستله بصوت مماثل: ادهم! اشمعنا؟ كنت مفكراك هتسميه مخلوف على إسم المرحوم ابوك عشان تخلده 


قطب: له إسم ابوي إكده إكده ولدي شايله وهيتنطق مع اسمه فكل مره، لكن اني حابب إسم ادهم، وكمان عشان الواد لما يكبر ميخجلش من إسمه قدام زملاته ويحس إن اسمه عفش من دولهم، واني ولدي لازمن يكون الاحسن في كل شي، من الاسم للطبع للأخلاق.

ربيعه اتبسمت ورجعت بصت لولدها وهمستله وهي عتمشى ضهر يدها على خده الترف الناعم بحنيه:


ادهم! ..ادهم..نورت ياقلب امك وابوك، نورت الدنيا ونورت حياتنا وحليت الدنيا، يامراحب بيك ياواد قطب الغالي. 


خلصت كلامها مع ولدها وبصت لامها اللي كانت بصالها وعيونها عتسح في الدموع وعماله تحمد ربها بهمس وتشكره من كل قلبها على احلى منظر ممكن الام تشوفه.. منظر ابنها او بتها وهو شايل اول طرح ليه. 

فهمستلها ربيعه بمحبه:

بذيادانا من الدموع عاد ياشامه، بزيادانا مش هنقضوها بكا حتى واحنا فعز الفرحه، خلينا نغيرو اللي عشنا سنين فيه ونتعلموا الضحكه.. قربي وخدي مني واد بتك (ادهم) وحطيه فحجرك وشبعيه من حنانك واني هناملي هبابه تعبانه، وانت ياقطب خليك جاري متهملنيش، عرتاح واني حاسه بأنفاسك حتى واني نايمه. 


رد عليها قطب وهو عيساعدها تنام بعد ماقربت شام قوام وسمت وخدت ادهم وراحت قعدت بيه، وابتدت تقراله وترقيه من عيونهم هما التلاته ومن فرحتهم بيه، 


وبعد مانامت ميل عليها قطب وابتدا يلم شعرها اللي طالع من بره ربطة راسها ويلملم فيها كلها ويغطيها ويدثرها، وبعدها اتمدد جارها وميل وسند دماغه على دماغها والتنين غفيوا سوا وهما باصين لولدهم فحجر شام، واللي بيه اكتملت جميع امنياتهم، 

وبالذات قطب اللي ابتدا يفكر في العقيقه امتا هيعملها وهيعملها بكام دبيحه عشان تكفي اهل البلد كلهم، وياترى يجيب مين ينشد في الليله اللي هيعملها (لأدهم قطب مخلوف) ولده وامتداد نسله وتاني اكبر عطايا ربنا ليه بعد ربيعه طبعاً.


أما شام ففضلت باصالهم وهما نايمين انفاسهم متوحده وكل واحد فيهم حاطط دراعه عالتاني كأنه كل اللي ليه في الدنيا. 


وعدى النهار وعشان ربيعه ولدت طبيعي واطمنوا الدكاتره على حالتها وحالة الطفل طلعوها، وخدهم ابو دراع وعاودوا علي بيتهم وهما زايدين فرد جديد. 


وبمجرد دخولهم من بوابة البيت لقوا ممدوح قاعد في الجنينه واول ماشافهم قام وقف على حيله وبص للواد اللي علي يد شام، وبعدها بص لربيعه بفرحه وعيونه عتلمع وعايزه توعدها بإن قربهم قريب، وإن اللي يخص ابو دراع طلع من جواها، 

وخلاص بقت خاليه وحقه هيرجعله سوا بالرضى أو بالغصب، بالذوق او بالعافيه، بالسلم او بالحرب، وعلى إستعداد تام إنه يستعمل كل الطرق في سبيل الوصول ليها.

   الفصل التاسع والاربعون من هنا

لقراءة باقي الفصول اصغط هنا 

لقراءة الجزء الاول اصغط هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close